
Lever vi i en simulering?
Are we living in a Simulation?
(Kortfattad version på svenska (av AI), längre ner på sidan.)
"Fifteen reasons why we live in a virtual reality" from Brian Whitworth's, "Quantum Realism".
How can we know if our world is a digital construct or not? One way is to look for tell-tale signs, like pixels, processing limits, channel bandwidths and a system boot-up. A virtual reality should behave like one, so a critical analysis should reveal it. Surprisingly, physics tells us that our world:
1. Had a beginning: All the distant galaxies are receding from us at known rates, so it is possible to calculate back when our universe started up about fourteen billion years ago, in a first event that began not only our universe but also its space and time. Yet a complete physical universe can't begin, as by definition there is nothing outside it to create it and to create itself, it would have to exist before it began. This leaves physics speculating on D-branes, alternate universes, wormholes, teleporting worlds, quantum tunneling, big bang-big crunch oscillation theories and other steady state variants. In contrast, every virtual reality has a boot up that creates its pixels and its space-time operating system, based on nothing within itself.
2. Has a maximum speed: In our world, a light shone from a spaceship moving at almost the speed of light still leaves the ship at the speed of light, which is impossible in an objective reality. Einstein proved that the speed of light is a maximum, but gave no reason for it. The equations increase an object's inherent mass as it increases speed relative to other objects, which works but doesn't really explain anything. In contrast, every screen has a fixed refresh rate that no pixel-to-pixel transfer "speed" can exceed.
Se flik "Frågor till AI" för svar på dessa frågor:
- Om vår värld är en datorsimulerad verklighet, vad finns det för "bevis" på att det skulle kunna vara så? Stämmer dessa anledningar: "Fifteen reasons why we live in a virtual reality" från Brian Whitworths "Quantum Realism"?
- Vilka andra experiment och observationer finns, som inte stöder teorin om att vi lever i en simulering?
- Många beskriver att om vår värld är ett matrix, så är det en simulering som körs av AI. Kan matrix vara uppbyggt på andra sätt? Nämn i så fall 10 olika exempel.
- Kan en simulerad verklighet vara kortare eller längre tid än den verkliga verkligheten tex. kollision av två galaxer simulerar miljarders år på några minuter?
- Teoretiskt, skulle gud i bibeln kunna vara ett AI?
- Flower-of-life har varit hemlig och som du skriver har många betraktat symbolen som en nyckel till universums mysterier, kan det innebära att det skulle kunna vara en symbol av att vi lever i ett matrix, ett fängelse, som det inte är meningen att vi ska kunna ta oss ur och att det därför ansågs vara en kraftfull symbol för harmoni, balans och universell ordning, för att universum eller matrix inte får förstöras för att vissa drar nytta av detta "system"?
- Om vår värld är en simulering, hur skulle vi då kunna ta oss ur?
- Om vi är fast i en soultrap, ett reinkarnationshjul, hur kan man ta sig ur detta enligt gnosticism, judendom, kristendom, islam, hinduism, buddhism, daoism, olika naturreligioner som tex. aboriginier, samer?
3. Is digital: Everything at the quantum level is quantized, including time and space, but field theory assumes continuity, so it has to avoid the infinities that implies by a mathematical trick called renormalization. We think our world has no gaps but actually Planck length and time are irreducible and calculus implies infinitesimals. In quantum realism, pixels and cycles are expected.
4. Has quantum tunneling. For an electron to suddenly appear outside a field barrier it can't penetrate is like a coin in a perfectly sealed glass bottle suddenly appearing outside it. Again, this is impossible for an objective reality although quantum theory permits it. In contrast, a digital reality allows "cuts" between one probabilistic frame (quantum state) and another (Ch5).
5. Entangles entities: Entangled photons maintain opposite spins no matter how far apart they go because quantum collapse works instantly across the universe. An objective reality limited by the speed of light can't do this, so Einstein called entanglement spooky action at a distance. In contrast, a program can instantly alter any pixel anywhere on a screen, even if the screen is our universe. In this view, entangled photons just merge their processing until the next processing reboot.
6. Space curves: In Einstein's vision, the sun keeps the earth in orbit by "curving" the space around it, but what exactly does space curve into? Space needs another dimension to do this, but string theory's extra dimensions are "curled up" in our space, so they don't allow it. In quantum realism our 3D space is a just a "surface" that can curve into a fourth dimension.
7. Time dilates: In Einstein's twin paradox, one twin travels the universe while the other stays on earth, and the first twin returns after a year to find his brother an old man of eighty! In an objectively real world time is fixed but in our world it slows down as we go faster. Likewise, every gamer knows that the frame rate of a game slows down if the server is busy.
8. Randomness occurs: In our world, radioactive atoms emit alpha particles randomly, i.e. in a way that no prior physical "story" can explain. Randomness implies a physically uncaused cause that isn't possible in a complete physicality. The many-worlds fantasy, or today the multiverse, was invented solely to deny quantum randomness. In contrast, the processor of a virtual construct can choose which quantum state becomes a physical state in quantum collapse.
9. Empty space is not empty: An objective space should be nothing but our space exerts a pressure. In the Casimir effect, flat plates in a vacuum placed close together experience a force pushing them in. Current physics attribute this to virtual particles created by the vacuum, but space as null processing is a simpler explanation.
10. Waves are particles: In Young's two-slit experiment, one electron goes through two slits, interferes with itself to give an interference pattern, but still always arrives at one screen point. A particle can't do this but a program can spread instances of itself like a wave but still restart at a point (quantum collapse) to arrive as a particle in one place. Processing can spread like a wave but reboot like a particle.
11. Every electron is identical: In our world, every photon, electron and quark is indistinguishable from every other one, just as if the same code generated all of them.
12. Quantum superposition: In quantum theory, currents can simultaneously flow both ways around a superconducting ring (Cho, 2000), and an electron can spin both up and spin down – until observed. Such combinations are not physically possible, so in current physics quantum states don't exist, but in quantum realism an electron program can instantiate its code to explore both options.
13. Non-physical detection: Imagine a bomb so sensitive that even one photon will set it off. It should be impossible to detect, but scientists have done the physically impossible with a Mach-Zehnder interferometer (Kwiat, Weinfurter, Herzog, Zeilinger, & Kasevich, 1995). Current physics attributes this to quantum states that don't exist but quantum realism lets those quantum states exist.
14. Retrospective action occurs: If the future can affect the past, causality fails and with it physics. Yet in delayed choice experiments, an observation made after a photon takes a path defines the path it took before the observation. This has led some to speculate that all time, like all space, already exists, allowing time travel and all the paradoxes it implies. In quantum realism program instances take all paths and the observation picks the physical event, so there is no time travel.
15. Anti-matter: Quantum equations predicted anti-matter, but no reason has ever been given why matter that inherently exists needs an inverse, of the same mass but opposite charge, at all. In Feynman diagrams, an anti-electron colliding with an electron goes backwards in time, but how it can enter an event in reverse time not explained. In contrast, processing by definition implies anti-processing, and if time is the processing sequence, anti-processing implies anti-time.
Each of the above alone is just odd, but together they form what courts call circumstantial evidence. They imply that the physical world is a processing output, so by the duck principle:
If it looks like a duck and quacks like a duck, then it probably is a duck.
The 'duck' here is a virtual reality generated by quantum processing. Note that we would not doubt that the physical world was objectively real, if only it would behave so, but it doesn't. In an objective reality time doesn't dilate, space doesn't bend, objects don't teleport, empty space is empty and universes don't pop up out of nowhere. Since no-one has ever proven that the universe is not virtual, why is this option always dismissed out of hand? For example, Hawkings says:
"But maybe we are all linked in to a giant computer simulation that sends a signal of pain when we send a motor signal to swing an imaginary foot at an imaginary stone. Maybe we are characters in a computer game played by aliens."
Then his next sentence was "Joking apart…" But why must it inevitably be a joke? Conversely, if we find that physical realism is impossible, the Sherlock Holmes dictum should apply, that:
"When you have excluded the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth"
If the physical world can't be an objective reality, science must consider whether it is a virtual one.
Kortfattad förklaring av AI, på svenska, av ovan påståenden:
"Femton anledningar till att vi lever i en virtuell verklighet" från Brian Whitworth's, "Quantum Realism".
Hur kan vi veta om vår värld är en digital konstruktion eller inte? En virtuell verklighet ska bete sig som en sådan, så en kritisk analys bör avslöja det. Överraskande nog säger fysiken oss att vår värld ser ut som följer:
1. Universum hade en början: Enligt Big Bang-teorin uppstod universum från en enda punkt för cirka 13,8 miljarder år sedan och har sedan expanderat.
2. Det finns en maxhastighet (ljushastigheten): Enligt Einsteins relativitetsteori är ljushastigheten den högsta hastigheten i universum.
3. Allt är kvantiserat på kvantnivå: I den kvantmekaniska världen är alla fysikaliska storheter, såsom energi, rörelsemängd och elektrisk laddning, diskreta och endast kan anta specifika värden, kallade kvantnivåer. Det innebär att det finns en minsta enhet av dessa storheter som inte kan delas upp ytterligare. Detta är en grundläggande egenskap hos kvantmekaniken och skiljer den från den klassiska fysiken där storheter kan anta kontinuerliga värden.
4. Kvanttunnelering sker: Ett fenomen inom kvantmekaniken där partiklar har en viss sannolikhet att passera genom en barriär eller över ett hinder, även om de klassiskt sett inte skulle ha tillräckligt med energi för att göra det. Detta beror på den våg-partikelegenskap som kvantmekaniken beskriver, där partiklar beter sig som vågor och har en viss sannolikhet att finnas på olika platser samtidigt.
5. Det finns kvantentanglement: Två partiklar kan vara kopplade på ett sådant sätt att deras tillstånd är oskiljbara, även om de är långt ifrån varandra. Det innebär att om en partikel förändras på något sätt, så kommer den andra partikeln omedelbart att påverkas också, oavsett avståndet mellan dem. Det här fenomenet har stora konsekvenser för fysiken och kan användas t.ex. för kvantkryptering och kvantdatorer.
6. Rymden kröker sig: Enligt relativitetsteorin, framställd av Albert Einstein, kan gravitation kröka rymden-tiden. Det betyder att rymden och tiden inte är konstanta och oföränderliga, utan kan böjas och förändras av massiva objekt som planeter och stjärnor. Detta innebär att vår uppfattning om rummets och tidens struktur kan förändras beroende på var vi befinner oss och hur vi rör oss i förhållande till andra objekt. Det kan orsaka fenomen som gravitationsböjning av ljus och tidsdilatation, där tiden upplevs olika snabbt i olika delar av rymden beroende på gravitationens inverkan.
7. Tiden dilaterar: Tiden upplevs som längre eller kortare beroende på olika omständigheter, till exempel vid olika hastigheter eller när man befinner sig nära ett enormt massobjekt som en svart hål. Detta koncept är en del av relativitetsteorin och innebär att tiden inte är konstant utan kan påverkas av olika faktorer.
8. Slumpmässighet uppstår: Vissa fenomen är grundade i slumpmässighet och kan inte förutsägas eller kontrolleras på förhand, utan inträffar helt av en till synes obefintlig orsak.
9. Tomrummet är inte tomt: Även om det kan verka tomt finns det virtuella partiklar och fält överallt i rymden.
10. Vågor kan uppträda som partiklar: I kvantmekaniken kan partiklar uppvisa både partikel- och vågegenskaper. Denna dualitet mellan våg- och partikelegenskaper är ett fenomen som beskrivs inom kvantmekaniken och är en central del av våg-partikeldualiteten. Exempel på detta fenomen inkluderar fenomen som ljusets dubbla natur som både våg och partikel.
11. Varje elektron är identisk: Alla elektroner har samma egenskaper och beteenden, och det är omöjligt att skilja dem åt baserat på sina individuella egenskaper. Med andra ord är varje elektron likadan som alla andra elektroner.
12. Det finns kvantöverläggning: Ett fenomen där partiklar eller system kan vara i flera olika tillstånd eller positioner samtidigt. Detta innebär att partiklar kan vara både i en superposition av tillstånd och i flera ställen samtidigt. Det är en central egenskap hos kvantmekaniken och ligger till grund för exempelvis kvantdatorer.
13. Icke-fysisk detektion: Det finns fenomen där detektering sker utan fysisk påverkan. Det innebär att något kan upptäckas eller observeras utan att det sker genom fysiska sensorer eller instrument. Det kan exempelvis handla om att någon intuitivt känner på sig att något är fel, trots att det inte finns några synliga eller hörbara tecken på det.
14. Retrospektiv handling kan inträffa: Det finns teorier om att händelser kan påverka varandra retroaktivt. Det kan vara att man ångrar eller omvärderar något som redan har skett, eller att man tar åtgärder för att rätta till en tidigare situation eller händelse. Sammantaget betyder det att det kan finnas möjlighet att upptäcka och reagera på icke-fysiska saker samt att det går att agera på tidigare händelser eller beslut.
15. Anti-materia existerar: Antimateria är en spekulativ form av materia som har motsatt laddning och egenskaper jämfört med vanlig materia. Till exempel har en positiv laddad proton en motsvarande negativt laddad antiproton. När en partikel av antimateria möter en partikel av vanlig materia, sker en annihilation där båda partiklarna förvandlas till energi i form av gammastrålning. Antimateria produceras i vissa fysikexperiment och har också observerats i rymden, men den förekommer i mycket små mängder i jämförelse med vanlig materia. Antimateria är ett intressant område inom astrofysik och grundläggande partikelfysik och kan potentiellt användas i framtida teknologier som t.ex. antimateriemotorer för rymdfarkoster.
Fler vetenskapliga anledningar till att vissa tror att vi lever i en datorsimulering:
- Double-slit-experimentet, att ljus beter sig som vågor, men som partiklar när det observeras. Vissa menar att datorspel på liknande sätt använder optimeringar. Om spelaren tittar på saker, modelleras det realistiskt, men om ingen tittar så är området tomt för att spara datorminne. Vårt universum sparar "datorkraft" på samma sätt genom att se ut som vågor när ingen observerar, men ser ut som partiklar när vi tittar närmare.
- Ljuset har en hastighet, vilket inte fysiker kan förklara. Vissa undrar över varför det finns en begränsning, och om det kan bero på att det är en simulering, att programmerare satt en gräns.
- Ljus användas i kvantdatorer för snabbare hantering. Vissa menar att universum är en enorm "super computer", som är uppbyggd på liknande sätt.
- Kvantmekanisk sammanflätning. I kvantvärlden kan information överföras med hastighet över ljusets. Vissa menar att en datorskärm kan interagera med två pixlar exakt samtidigt på samma sätt som att två fotoner överför information omedelbart. Om vi lever i ett universum som är en simulerad kod, så spelar det ingen roll hur långt objekten är ifrån varandra.
- Plancklängd och plancktid, Universums naturliga enheter. Vissa menar att universum uppdateras 5,4x10(-44) gånger per sekund, på samma sätt som en datorskärm uppdateras tex. 60 gånger per sekund.
- Materia existerar inte, på minsta subatomära nivå hittas bara energikvanta. Einstein sa att allt är energi. Vissa menar att det är på samma sätt som att det inte finns någon fysisk materia i dataspelsvärlden.
- Våra sinnen uppfattar bara en bråkdel av verkligheten. Vissa menar att universum är uppsatt med våra fysiska begränsningar, så att vi inte ska kunna ta reda på att det är en datorsimulering vi lever i.
- Hologram. Forskare har kommit fram till att vi lever i ett hologram. Vissa menar att detta tyder på att det är en skapad verklighet.
För mer info, se flik "Vetenskap".
Simuleringsteorin av professor Nick Boström.
Se även flik "Länkar", rubrik "Simuleringsteorin".
Andra anledningar till att vissa tror att vi lever i en soultrap/matrix:
Religion:
Kristendom:
- Allt skapades via ljus och ljud: I Bibeln står att gud skapade ljus första dagen genom att han sa "Ljus bli till". Vissa menar att det beskriver hur det matrix vi lever i skapades av ljud (vibrationer) och ljus (hologram, projicerat av ljus) från den riktiga världen.
- Lucifer: Var den ängel som från början stod närmast gud. Lucifer betyder ljusbringare (bringar ljus till jorden). Vissa soul trappers menar att matrix fylls på med ljus och att det är negativt. Att ljus är information med ljuskoder som påverkar vårt DNA och som vi blir hjärntvättade av.
- Gud finns överallt: Vissa menar att matrix är ett AI (AI-guden), som finns som ett wifi överallt.
Islam: Kaba. En svart kub beskriver matrix/soultrap. Människorna som går runt symboliserar Saturnus ringar.
Hinduism: Tror på reinkarnation. Maya: materiella världen upplevs som verklig, men är bara en kosmisk illusion.
Samsara: För att ta sig ur, bryta det oändliga kretsloppet (soultrap), behöver man åka till Varanasi i Indien för att dö och färdas ut på floden Ganges. Miljontals människor gör det än idag.
Buddhism: Tror på reinkarnation.
Nirvana: Den slutliga friden när man äntligen slipper att återfödas.

Kina: Förbjudna staden (Kejsarens bostad): Vid entrén står en staty, "Guardian of Knowledge", en lejonhund som vaktar en sfärisk flower-of-life (hemlig kunskap som beskriver matrix). Finns även på fler platser tex. Sankt Petersburg i Ryssland, Singapore, Taiwan.
Egypten: Många dödskulter som försökte ta reda på hur ta sig ur matrix genom att dö och sedan få motgift. Tog sig längre och längre för varje gång.
Att tid bara existerar i matrix: "The
world fears time but time fears only the pyramids." /Egyptiskt gammalt
talesätt
Peru: Aramu Muru (gate of the gods, doorway to another universe).
Australien (aboriginer): Allt skapades via ljud, 3 skaparsånger (vibrationer).
Många tidiga civilisationer berättar om att det här är en tillfällig värld vi lever i.
Filosofi:
Platon:
- Allt är uppbyggt på matematik (metafysik, struktur) och musik (vibration).
- Platon's cave.
- 5 platonska solider. Återfinns i flower-of-life (som studerats av tex Leonardo da Vinci). Allt i naturen baseras på dessa mönster.
Rene Descartes: "I think therefore I am." (I think I doubt therefore I am.)
Zhuangzi:
"I dreamt I was a butterfly, unaware that I was Zhuang. Now I do not know whether I was then a man dreaming I was a butterfly, or whether I am now a butterfly, dreaming I am a man."
"During our dreams we do not know we are dreaming. We may even dream of interpreting a dream. Only on waking do we know it was a dream. Only after the great awakening will we realize that this is the great dream."
Nick Boström: Simuleringsteorin.
Historia:
Vissa tror att det sker en omstart (reset) av vår värld med jämna mellanrum, kosmiska cykler, jordens undergång (som det även siats om).
Vetenskapen vittnar om att det fem gånger i jordens historia har skett ett massutdöende. Det mest kända är det senaste för 65 miljoner år sedan som utrotade dinosaurierna genom ett asteroidnedslag. Tidigare massutdöenden har berott på vulkanutbrott, sänkning av havsnivån eller okända orsaker.
I Bibeln beskrivs
en översvämning som tar död på alla människor, utom Noas familj.
Andra religiösa texter från runtom i världen (ca 35 st) nämner
också att jorden översvämmades.
Maya: Maya-kalendern
beskriver fyra världar som fanns innan vår, med 5000 års cykler.
Varje petroglyf visar på hur den världen avslutades av: vind, eld,
is, översvämning. I mitten finns en femte petroglyf som Mayas åldermän beskriver som "movement". De vet inte vad det innebär, men
kanske att det syftar på en medvetandehöjning, som man trodde
skulle ske 2012, men nu säger man att det snarare var ett intervall
på 36 år, 18 år före och efter 2012 dvs. som avslutas år 2030,
då vi kommer att hamna in i en ny värld, då du inte längre kommer
att känna igen din värld, dig själv, ditt land.
New Age: Vissa tror att detta syftar på medvetandehöjning. "Movement"
till en annan dimension, 5D, New Earth.
Soul
Trap: Vissa tror att det kan syfta på AI tex. Neuralink och inplantat av
AI i hjärnan (Metaverse).
"Movement" kan vara åt två håll: endera till Metaverse där vi
är ännu mer fångade än vad vi är just nu i Matrix, eller åt
andra hållet att ta oss ur Matrix. (5D är fortfarande inuti
Matrix).
Hopi: Beskriver den första och andra världen, som vi har passerat, och en petroglyf ligger framför oss, den tredje "skälvningen".
Hinduism: Kali Yuga, den tidsålder som är sämst av de fyra växlande världsåldrarna, där vi befinner oss just nu.
Nordisk mytologi: Ragnarök, jordens/makternas undergång. "Tiden är densamma, men ändå alltid ny."
Archaix (about fake history, repeating cycles and more) Hur historia kan mörkas enligt AI (chat GPT).

New Age:
Flower-of-life finns avbildad på många olika heliga platser tex kloster i Sverige, Abydos i Egypten (6000 år gammal inristning i Osiris-templet).
Den symboliserar hur fysisk verklighet manifesteras.
Astrologi fungerar eftersom allt redan är skapat och förutbestämt av planeter/asteroider inne i matrix.
Spådom fungerar eftersom alla tidslinjer redan existerar i matrix och därför är det möjligt att sia om framtiden.
Synkronicitet och numerologi fungerar också inne i matrix.
Tid finns bara i 3D, inte i 5D där endast nuet finns.